Upp till 30% rabatt på posters
När du handlar för minst 149kr.
Brought to you by Gallerix
Non-Violence

Konst som gör skillnad

När den svenska konstnären Carl Fredrik Reuterswärd förlorade sin vän John Lennon i ett meningslöst våldsdåd 1980, svarade han med konst. The Knotted Gun blev hans kraftfulla fredssymbol. Nu lanserar Gallerix och The Non-Violence Project en gemensam konstkollektion som bygger vidare på Reuterswärds arv – konst som gör skillnad, väcker samtal och inspirerar till hopp.
Skulpturer av celebriteter
Non-Violence i New York
Skulptur av Ringo Starr
Tillsammans i kampen mot våld

Gallerix och Non-Violence Project är stolta över att presentera ett unikt och långsiktigt samarbete för ökat engagemang i kampen mot våld. Med en gemensam tro på kraften i visuella uttryck lanseras, som ett första steg i samarbetet, en exklusiv kollektion bestående av 16 unika posters – där varje motiv är en hyllning till icke-våld och det viktiga arbete som Non-Violence Project driver över hela världen.

Gallerix – Konst och inredning med rötter i Skandinavien

Gallerix är ett svenskt inredningsföretag med över 50 års anor, grundat i Uppsala, Sverige år 1974. Affärsidén är att – med ett ständigt öra mot samtida trender och ett hjärta för det skandinaviska formspråket – skapa unik och prisvärd väggkonst som passar alla hem och stilar oavsett vem du är eller vart du bor. Idag är Gallerix en ledande aktör inom väggkonst online med nationella hemsidor i 24 länder i Europa och fler än 4 miljoner unika besökare årligen.

Non-Violence Project – Förebygger våld genom utbildning och kreativitet

Non-Violence Project är en global organisation som i över tre decennier engagerat sig för att förebygga våld genom utbildning, inspiration och konstnärliga initiativ. Kärnan i organisationens identitet är den världsberömda skulpturen Non-Violence skapad av den svenska konstnären Carl Fredrik Reuterswärd. Verket föreställer en revolver med en knut på pipan – en universell symbol för fred och icke-våld. Skulpturen skapades av Reuterswärd efter att vännen John Lennon skjutits till döds utanför sitt hem år 1980 och är idag en av världens mest igenkända symboler för icke-våld. Den finns placerad på prominenta platser runtom i världen, däribland utanför FN:s högkvarter i New York, i Berlin och i Beijing.

Samarbetet mellan Gallerix och Non-Violence Project är flerårigt och kommer att lanseras i flera steg med olika unika kollektioner. I steg ett lanseras nu en baskollektion där 20% av försäljningen oavkortat går till Non-Violence Project och deras globala arbete att inspirera, motivera och utbilda barn och ungdomar i hur man löser konflikter på fredlig väg. Genom detta initiativ vill vi tillsammans skapa medvetenhet, väcka samtal och påminna om kraften i icke-våld.

“Det känns både meningsfullt och viktigt att kunna bidra till Non-Violence Project arbete mot våld. På Gallerix vill vi att konsten på dina väggar inte bara ska vara visuellt vacker – den ska beröra, väcka tankar och skapa samtal. Med detta samarbete vill vi skapa utrymme för eftertanke, empati och dialog. Genom att lyfta Non-Violence vill vi också lyfta samtalet om en fredligare framtid samtidigt som vi som samhällsaktör hjälper till att skapa engagemang och att samla in pengar till förebyggande utbildningsarbete mot våld.” – säger Jimmy Håkansson, VD på Gallerix.

”Vi är väldigt glada över samarbetet med Gallerix – en partner som delar vår tro på att konst och kreativitet kan göra skillnad. Genom att lyfta vårt budskap om icke-våld i vardagsmiljöer, som hem och arbetsplatser, når vi fler med det vi brinner för: att inspirera och stärka barn och unga i hur man hanterar konflikter på ett fredligt sätt. Tillsammans skapar vi både synlighet och engagemang för en viktig fråga.” – säger Maria Norberg, Head of Communication & Partnership för The Non-Violence Project.

– Gallerix x Non-Violence Project


För mer information om Gallerix:
Kontakt: Jimmy Håkansson, VD, [email protected]
Hemsida: https://gallerix.com/

För mer information om Non-Violence Project:
Kontakt: Maria Norberg, Head of Communication & Partnership, [email protected]
Hemsida: https://nonviolence.com/

Från knuten revolver till icke-våldsrörelse för miljoner
Med en av världens mest igenkända fredssymboler i ryggen utbildar Non-Violence Project barn och unga i över 30 länder. Nu tar organisationen ytterligare ett steg – genom ett samarbete med Gallerix där konsten blir en röst för fred. Maria Norberg, Head of Communication & Partnership för The Non-Violence Project, berättar mer.
Kan du kort berätta om bakgrunden till Non-Violence Project och hur organisationen kom till?

– The Non-Violence Project Foundation grundades 1993 i samband med att stiftelsen fick rättigheterna till symbolen Den Knutna Revolvern – skapad av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd efter mordet på hans vän John Lennon 1980. Sedan dess har stiftelsen inspirerat, engagerat och utbildat barn, ungdomar, lärare och idrottsledare världen över i hur man förebygger och hanterar konflikter fredligt, genom skolprogrammen Schools for Peace och Sports for Peace.

Hittills har över 10 miljoner personer deltagit i våra utbildningar, och vårt mål är att nå 20 miljoner individer till år 2030. Symbolen - idag en av världens mest kända fredssymboler - står bland annat utanför FN:s högkvarter i New York, samt i städer som Stockholm, Beijing, Beirut, Kapstaden och Lausanne.

Verksamheten finansieras genom donationer, partnerskap och försäljning av limiterade skulptur-replikor, ofta designade av våra ambassadörer såsom Sir Paul McCartney, Sir Ringo Starr, Muhammad Ali, Patrizia Gucci, Håkan Hellström och Meja. Vi har varit aktiva i över 30 länder och har idag 13 nationella kontor som arbetar lokalt med utbildning och opinionsbildning.

Vad är ert huvudsakliga uppdrag idag, och på vilka sätt arbetar ni konkret för att förebygga våld i samhället?

– Vårt uppdrag är att förebygga våld genom att inspirera, engagera och utbilda barn, ungdomar, lärare och idrottsledare i fredlig konflikthantering. Våra utbildningsprogram Schools for Peace och Sports for Peace bygger på en kombination av teori och praktiska övningar. Deltagarna lär sig att stärka sin självkänsla, visa respekt för sig själv och andra, samt att hantera konflikter utan att ta till våld.

Programmen består av 10 lektioner i tre nivåer, utformade för att integreras i klassrum eller på idrottsplatser. Från hösten 2025 lanseras programmen även i digitalt app-format - för att förenkla och tillgängliggöra användningen ytterligare.

Vi har även specialprogram, exempelvis Standing Together, som används vid hotellskolan EHL i Lausanne. Programmet tar upp frågor som sexuella trakasserier inom hospitality, och har gett starka resultat under mer än fem års tid.

Förutom våra utbildningar arbetar vi kontinuerligt med att sprida vårt budskap genom egna kanaler, partnerskap, kampanjer och kollektioner - som både stärker medvetenheten och bidrar till finansiering av vårt arbete.

Non-Violence-skulpturen har blivit en ikonisk fredssymbol världen över – vad tror du gör den så kraftfull och tidlös?

– Skulpturen talar för sig själv. Den är universell, tydlig och fri från politiska eller religiösa kopplingar – och därför förstår människor över hela världen vad den står för.

När vi tog över rättigheterna från Carl Fredrik Reuterswärd ville vi ge symbolen ett djupare innehåll, vilket ledde till att vi utvecklade våra utbildningsprogram. Vårt mål är att skapa verklig förändring genom att rusta nästa generation att hantera konflikter fredligt.

Vi tror att kreativitet i kombination med utbildning är ett kraftfullt verktyg för att förändra beteenden. Idag uppskattas skulpturen i olika former ses av upp till 2 miljarder människor varje år.

Som FN:s tidigare generalsekreterare Kofi Annan uttryckte det:

"The sculpture Non-Violence has not only endowed the United Nations with a cherished work of art; it has enriched the consciousness of humanity with a powerful symbol that encapsulates, in a few simple curves, the greatest prayer of man; that which asks not for victory, but for peace."

Skapad av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd efter mordet på hans vän John Lennon 1980.
Vilka målgrupper riktar ni er främst till, och hur arbetar ni med unga i ert utbildningsprogram?

– Vi riktar oss till barn och ungdomar mellan 7 och 19 år. Våra program ger unga verktyg att stå upp för sig själva och varandra, hantera konflikter och fatta medvetna beslut som stärker deras framtid.

Programmen bygger på principerna för social och emotionell inlärning (SEL), och blandar teori, praktiska övningar, reflektion och kreativitet. Vi rekommenderar att skolor och idrottsföreningar genomför alla tre nivåer i programmet för att ge barnen en långsiktig och hållbar grund.

Hur mäter ni effekten av ert arbete, och finns det något specifikt resultat ni är särskilt stolta över?

– Vi gör alltid utvärderingar efter varje genomfört program - både från deltagarna och skol- eller klubbpersonalen. Skolornas egna uppföljningar hjälper oss även att mäta långsiktig påverkan.

Ett konkret exempel är Fittjaskolan utanför Stockholm, där antalet våldsincidenter halverades efter att högstadieklasser genomfört alla tre nivåer av Schools for Peace. I Uganda har våra program visat tydliga resultat: ökad självkänsla bland elever, stärkt ställning för flickor, förbättrad jämställdhet, och minskad förekomst av konflikter både i och utanför skolan.

Berätta om hur samarbetet med Gallerix uppstod – varför kändes det rätt för Non-Violence Project?

– Den Knutna Revolvern är en symbol många känner starkt för - så även Gallerix, redan innan vi påbörjade ett samarbete. När vi kom i kontakt uppstod en gemensam vilja att skapa en kollektion som gör det möjligt för människor att ta in symbolen i sina hem.

Carl Fredrik Reuterswärd sa en gång att hans vision var att skulpturen skulle finnas i varje människas hem - som en påminnelse om vikten av icke-våld och fred. Genom vårt samarbete med Gallerix får vi möjlighet att förverkliga delar av den visionen.

Vad betyder det för er att se ert budskap spridas genom konst och inredning i människors hem?

– I en värld där våld och konflikter tyvärr ökar, ser vi ett växande behov hos människor att tydligt ta ställning för icke-våld och fred. Genom Gallerix får fler möjlighet att göra just det - med världens mest kända icke-vålds-symbol som en del av sin vardag.

Vi är djupt tacksamma över att Gallerix ger sina kunder möjlighet att uttrycka sitt engagemang för en fredligare framtid - och därigenom också bidra till vår utbildande verksamhet.

Hur hoppas ni att kollektionen med Gallerix ska bidra till samtalet om fred och icke-våld?

– Vi hoppas att kollektionen ska väcka samtal - hemma, på arbetsplatser och i samhället - om vikten av fredlig konflikthantering.

Vår förhoppning är att fler ska få upp ögonen för vårt arbete, ta del av våra utbildningsprogram och känna sig inspirerade att bidra till en mer fredlig värld - för barn, unga och framtida generationer.

Vilken roll spelar samarbeten med företag i ert långsiktiga arbete, och vad letar ni efter i en samarbetspartner?

– Företagssamarbeten är avgörande för att vi ska kunna nå ut bredare, både genom synlighet och genom ekonomiskt stöd. Genom kampanjer, kollektioner och gemensam kommunikation får vi kraft att utbilda fler barn och ungdomar. Vi söker samarbetspartners som delar vår vision och som är genuint engagerade i att skapa positiv samhällsförändring - tillsammans med oss.

Om du fick sammanfatta ert budskap i en mening – vad skulle du vilja att människor tar med sig från detta samarbete?

– Vi inspirerar, engagerar och utbildar barn och unga i hur man hanterar konflikter fredligt - för att stärka nästa generation att fatta kloka beslut, visa respekt och bidra till en tryggare och mer fredlig värld.

SE KOLLEKTIONEN