Hur växte ditt intresse för konst och illustrationer fram?
– Jag växte upp i den lilla staden Uddevalla, på västkusten. När jag var liten hade jag en skoldagbok där jag skrev att jag ville bli djurskötare, eller konstnär, när jag blev stor men jag var allergisk mot pälsdjur. Så, det första alternativet fick jag helt enkelt stryka.
Att pyssla, måla och sy har alltid varit ett intresse för mig, men tidigare har det varit på hobbynivå. Kanske för att jag ofta fick höra att “konstnär, det är inget riktigt yrke”. Jag vågade helt enkelt inte riktigt drömma så stort.
Jag har arbetat både inom vården, handels och restaurang tidigare. Pengarna jag sparade ihop gick till att resa, jag reste så mycket jag bara kunde! Men jag var ganska sökande i livet, kände inte riktigt att jag hade hittat rätt i mitt yrkesliv. Det var först när flytten till Göteborg kom som pusselbitarna började falla på plats. Där och då tog jag beslutet att jag skulle ta ett år där jag bara skulle göra något för min egen skull, oavsett om det skulle leda till någonting eller inte. Därmed började jag studera på KV- konstskola, en helt ny värld öppnade sig!
Det var då jag kände säkert att det här vill jag göra varje dag! Efter det sökte jag vidare till Göteborgs konstskola där jag studerade grafik. Vi lärde oss bland annat olika tekniker för att trycka upp illustrationer. Jag lade ut mitt examensarbete på Instagram - och det spred sig fort.
Butiker började höra av sig och ville köpa in mina motiv. Plötsligt följde jag min barndomsdröm, startade ett företag och började sälja mina illustrationer som posters. Så häftigt! Sedan dess har det rullat på.
Under årens gång har jag ställt ut på mässor och gjort andra typer av kreativa uppdrag. Allt från väggmålningar och illustrationer till reklam, kläder, porslin och tapet.
Hur skulle du beskriva din stil och ditt konstnärliga uttryck?
– Detaljrik, lite mystisk, humoristisk och fantasifull. Jag är en riktig “peta”, som min gamla bildlärare brukade säga, ända ut i fingerspetsarna! Kan sitta i timmar och snöa in mig på små, små detaljer med 0,2 mm stiftpenna. Känner mig sällan färdig utan kan arbeta med ett motiv i veckor, ibland månader. Vilket såklart är på både gott och ont.
Ibland kan jag önska att jag kunde nöja mig med enklare streck, eller måla abstrakt. Fast det är nog ingenting för mig. Att få grotta ner sig helt i en bild är något jag älskar, det är min typ av meditation.
Vilka inspirationskällor har du i ditt skapande?
– Jag njuter verkligen av att få vara ute i naturen och plockar mycket inspiration därifrån. Sedan barnsben har jag haft stor fantasi och förmågan att se figurer och former i allt runtomkring mig.
Sprickorna i en stor sten får den att se ut som ett bergstroll, bladen på en gren formar sig till en fågel och så vidare. Det är något som jag har med mig i mitt skapande. Att få leka med fantasin och kombinera olika motiv till att skapa nya fantasifulla väsen.
Människor och personligheter tycker jag också är spännande. Det var så min serie “Animal instinct” kom till, där jag har kombinerat olika personligheter hos människor och djur.
När vi fick Ebba vände hon verkligen upp och ner på hela vår värld.
Du har själv en liten dotter. Vad har föräldraskapet betytt i din roll som konstnär och för ditt skapande?
– När vi fick Ebba vände hon verkligen upp och ner på hela vår värld. Innan dess hade jag en bild av att jag skulle jobba på som vanligt, kanske försöka komma igång med att arbeta heltid relativt snabbt igen. Jag har alltid tyckt om att jobba mycket, så planen var att vara mammaledig i ett halvår eller så.
Men sedan första dagen jag fick bekanta mig med den underbara lilla tjejen så ville jag inte göra någonting annat än att vara hemma med henne! Det hela slutade med att jag var mammaledig i ett och ett halvt år, jobbade i lugn takt när det fanns tid så
att säga. Beställningsjobben arbetade jag med på kvällarna ibland och studion var jag i ungefär två dagar i månaden. Ebba fick såklart hänga med.
Skapandet till nya postermotiv pausades alltså under den perioden. Däremot så gav Ebba mig inspiration till en annan typ av kreativitet. Plötsligt så målade jag en väggmålning på hennes rum, byggde babygym, sydde vimplar och gosedjur, gjorde ballonglampor och en massa annat. Allt för att hon skulle få ha det fint runtomkring sig.
Mammaledigheten var väldigt viktigt för mig på många sätt, framförallt att få möjligheten att tillbringa så pass mycket tid tillsammans med min nya familj. Men det gav mig även tid till att känna efter lite vad jag ville göra med mitt skapande framöver. Sedan 2013 har jag arbetat med att illustrera motiv till posters, vilket verkligen har varit superroligt. Men på senare tid har jag känt att jag vill bredda mina vyer, kunna arbeta inom andra områden.
Jag sökte in till dekormålarutbildningen på Tibros hantverksakademi och kom in! Visserligen har jag gjort en del dekormåleriuppdrag tidigare men jag vill lära mig mer, framförallt om gamla tekniker och hantverk. Nu har jag studerat där i lite drygt tvåm månader och planen framöver är att även kunna arbeta lite större och med penslar, ikombination med att göra posters samt illustrera motiv!
Min nästa kollektion kommer att skilja sig väldigt mycket från de motiv jag skapat hittills, för tillfället så skissar jag faktiskt på nya barnmotiv. Allt tack vare Ebba.
Så sammanfattat så har föräldraskapet verkligen påverkat min roll som konstnär. Det
har gjort att jag har fått nya värderingar och även satt kurs i en helt ny riktning.
Du har en bred repertoar som konstnär och har skapat illustrationer och målningar för alltifrån posters och porslin till foodtrucks och väggkonst. Hur var det att illustrera skisser till födelsetavlor?
– Det var jätteroligt! Och supersvårt! Att teckna en bebis som en bred publik ska kunna relatera till samtidigt som den ska vara väldigt neutral är inte det lättaste. Att på samma gång då även teckna med enkla, tydliga, svarta linjer, för att det ska gå att göra om till vektorgrafik som är skalbar i tryck och inte "gömma sig" bakom tunna blyertsstreck och skuggor var svårt för mig. Linjerna blir så direkta och talande.
Men det var väldigt roligt och tekniskt lärorikt och jag tycker vi fick till en väldigt gullig liten bäbis till slut.
Vad är drömprojektet för dig som konstnär?
– Vart ska man börja? Det finns så mycket jag vill göra!
Något som har legat och grott länge är att göra en egen barnbok… Både skriva och illustrera. Det är med på min “to do-list”. Sedan hade det varit fantastiskt roligt att få arbeta med scenografi. Skapa kulisser och miljöer på teater eller i tv och film.
Jag får mycket inspiration från min utbildning just nu och vill därför arbeta mer med just dekormåleri. Måla i trappuppgångar, restaurera kyrkor och gamla hus. Sådana saker. Det hade även varit kul att baka in dekormåleriet i egna målningar, ställa ut och inte göra det så traditionellt utan “twista” till gamla motiv till något lite mer knäppt och galet, fast i samma teknik.
Ja, ni hör ju. Det finns många roliga projekt som jag vill ta tag i!